X
تبلیغات
رایتل

پزشکان یک خانواده اند

رئیس شورای شهر ساری : طرح پزشک خانواده تعلیق گردد.

دکتر باقری رئیس شورای شهر ساری:        *برگرفته از سایت ساری*

 از حدود 500 پزشک عمومی ساکن ساری ، تنها حدود 70 نفر آنها حق استفاده از مهر خود را دارند و مابقی حتی برای خانواده درجه اول (پدر مادر-فرزند همسر) و حتی خودشان حق تجویز نسخه ندارند!!

 مردم که قرار بود بیشتر از هر کسی از این طرح منتفع گردند ، تنها گروهی هستند که بیش از همه در این طرح دچار خسران شده اند.

 بنظر می رسد اقدام فوری برای حل این معضلات از ضروریات بوده و با توجه به اینکه نابسامانی های بسیاری در وضعیت بهداشت و درمان استان پس از اجرای عجولانه این طرح بروز کرده است و با توجه به اینکه در سایر استانها حتی استانهای مجاور این مشکلات وجود  ندارد و   بنظر نمی رسد که مردم نجیب و فهیم و مسئولین محترم مازندران شایسته تحمل مشکلاتی باشند که ناشی از  شتابزدگی بیهوده و اصرار بدون دلیل به ادامه این طرح ناکارآمد می باشد و تاوان اجرای طرحی را بدهند که همه به ناکارآمد بودن آن معترف هستند !

تنها با شعار ویزیت و داروی رایگان سعی در ترغیب مردم به شرکت در این طرح شده که عملا با دریافت حق مسئولیت  فنی از سوی داروخانه ها و خروج اقلام بسیار زیادی از داروها از لیست بیمه و مجوز دریافت فرانشیز و نیز دریافت انواع و اقسام ما به التفاوت ها در آزمایشگاه ، رادیولوژی و... این شعار نیز بصورت رویای ناممکن درآمده به گونه ای که طبق آمار غیر رسمی ، مردم 80درصد هزینه های درمانی  را از جیب خود پرداخت می نمایقرارداد قدیمی (f.f.s)کلیه پزشکان بصورت یک شبه و یک طرفه با یک sms از جانب سازمانهای بیمه گر لغو گردید این امر موجب گردید که بسیاری از مردم نتوانند به پزشکان مورد اعتماد خود که اغلب پزشک خانواده واقعی می باشند مراجعه نمایند .

 اغلب پزشکان خانواده تنها درمانگرانی هستند که فقط نقش الصاق مهر بر روی برگه های دفترچه را دارا می باشند و نتوانسته اند  نقشی درتامین و حفظ و ارتقای سلامت خانواده ها ایفا کنند و هیچ  نقشی در برنامه بهداشتی خانواده ها ندارند و آمار مراجعه بیماران به پزشک دارای مهر   پزشک خانواده و پزشکان عمومی خارج از این طرح ، موید این حقیقت تلخ  زیان آور است . 

لازم است ضمن تلاش جهت رفع مشکلات فوق، طرح موقتا تعلیق گردد و ضمن برقراری قراردادهای قبلی (ffs) توسط سازمانهای بیمه گر مشکلات بهداشت و درمان مردم فهیم استان به حداقل برسد.


دکترباقری رئیس شورای شهر ساری طی نامه ای به استاندار مازندران خواهان تعلیق طرح پزشک خانواده تا حل مشکلات آن شدند . متن کامل نامه بدین شرح است:

  


(( سال حماسه سیاسی  حماسه اقتصادی))


جناب آقای دکتر فلاح استاندار محترم مازندران

سلام علیکم

احتراما با عنایت به اینکه استان مازندران یکی از 2 استان پایلوت طرح پزشک خانواده شهری می باشد و اجرای عجولانه این طرح از تاریخ 1/2/92 موجب بروز مشکلات عدیده برای مردم و پزشکان گردیده است و با توجه به بروز این مشکلات در قبل و حین اجرای طرح ، مسئولین جدید دانشگاه علوم پزشکی مازندران آسیب شناسی این برنامه را بعنوان یکی از اولویت های فوری و جدی دانشگاه قرار داده و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی گزارش حاضر را طی نامه شماره 816/4/ه/ص-18/8/92 به وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی ارسال  و در آن به صراحت مشکلات اجرایی را برشمرده و اذعان نمودند که این طرح با اصل خود فرسنگ ها فاصله داشته و مردم که قرار بود بیشتر از هر کسی از این طرح منتفع گردند ، تنها گروهی هستند که بیش از همه در این طرح دچار خسران شده اند لذا در همین نامه پیشنهاداتی جهت رفع معضلات فوق ارائه نمودند که متاسفانه با هیچیک از آنها موافقت نشد ، همچنین کمیسیون بهداشت و  درمان مجلس شورای اسلامی نیز اعلام نموده که طرح اجرا شده در مازندران موفق نبوده و با طرح پزشک خانواده واقعی کیلومترها فاصله دارد و حتی در برنامه مناظره صدا و سیما مورخ جمعه 20/10/92 با حضور آقای دکتر پزشکیان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان و جنای آقای دکتر حریرچی معاون محترم توسعه وزارت بهداشت و درمان  بر ناموفق بودن این طرح در مازندران صحه گذاشتند ، جالبتر اینکه وزیر محترم بهداشت و درمان نیز در آخرین مصاحبه مورخ 1/11/92 که در سایت وزارت بهداشت و درمان منعکس شده نیز به صراحت فرمودند : ( طرح پزشک خانواده در اصل طرح خوبی است و لی بخاطر اجرای بسیار بد و تعجیل در اجرا موفق نبوده است . برای اجرای این طرح حداقل 20-10 سال زمان لازم است و ابتدا باید  فرهنگ سازی شود تا مردم اعتماد پیدا کنند و زیرساخت ها فراهم شود در این طرح تنها به هزینه های کشور اضافه شده و مشکل دیگری با اجرای  آن حل نشد ! و همچنین برای مردم ، پزشکان و بیمه ها دردسر ایجاد شد ایشان تاکید کردند که نواقص موجود در این طرح باید اصلاح شود و پس از اصلاح مشکلات و نواقص، رفته رفته دنبال استفاده از پزشک خانواده در جاهایی که نظام ارجاع به ما کمک خواهد کرد باشیم .) از آنجائیکه بنظر می رسد اقدام فوری برای حل این معضلات از ضروریات بوده و با توجه به اینکه نابسامانی های بسیاری در وضعیت بهداشت و درمان استان پس از اجرای عجولانه این طرح بروز کرده است و با توجه به اینکه در سایر استانها حتی استانهای مجاور این مشکلات وجود  ندارد و   بنظر نمی رسد که مردم نجیب و فهیم و مسئولین محترم مازندران شایسته تحمل مشکلاتی باشند که ناشی از  شتابزدگی بیهوده و اصرار بدون دلیل به ادامه این طرح ناکارآمد می باشد و تاوان اجرای طرحی را بدهند که همه به ناکارآمد بودن آن معترف هستند ! لذا با توجه به حسن نظر جنابعالی امید است که پس از مطالعه موارد زیر که گوشه ای از مشکلات موجود را عنوان می نماید با درایت در جهت رفع نابسامانی  موجود در این استان و ایجاد رفاه و آرامش برای مردم و پزشکان اقدام عاجل را مد نظر قرار داده و دعای خیر مردم را پشتوانه خود نمائید و بدیهی است مسئولین فعلی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی ساری میتوانند در این زمینه در حضور جنابعالی روشنگری های بیشتری انجام دهند و یاریتان نمایند .

1-در اولین صفحه کتابچه 52 اهداف پزشک خانواده شهری به شرح زیر عنوان شده است : افزایش امید به زندگی سالم ،پاسخ دهی به انتظارات معقول مردم کاهش نابرابری بین گروههای مرفه و مستمند جامعه(عدالت در سلامت) محافظت مالی افراد در برابر هزینه های بیماری ارتقای رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمت اما با شروع شتابزده طرح در مازندران به هیچ یک از اهداف بالا دست نیافتیم و با توجه به عدم فرهنگ سازی که پیش شرط اصلی طرح می باشد تنها با شعار ویزیت و داروی رایگان سعی در ترغیب مردم به شرکت در این طرح شده که عملا با دریافت حق مسئولیت  فنی از سوی داروخانه ها و خروج اقلام بسیار زیادی از داروها از لیست بیمه و مجوز دریافت فرانشیز و نیز دریافت انواع و اقسام ما به التفاوت ها در آزمایشگاه ، رادیولوژی و... این شعار نیز بصورت رویای ناممکن درآمده به گونه ای که طبق آمار غیر رسمی ، مردم 80درصد هزینه های درمانی  را از جیب خود پرداخت می نمایند .

همچنین مازندران با توجه به حضور بخش خصوصی پزشکی قوی تراکم بالای جمعیت فاصله    کم شهرها نزدیکی شهر و روستاها با هم  و عدم امکان تفکیک جمعیتی و همچنین حضور بیش از 15 میلیون گردشگر در سال، استان مناسبی برای اجرای این طرح  نبوده است چرا که اجرای این طرح خصوصا در فصل تابستان گذشته موجب نارضایتی و مشکلات عدیده برای مسافران شد که نتوانستند از خدمات بیمه ای استفاده کنند لذا با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی باید چاره ای اندیشید تا عنوان مهمان نواز بودن مازندرانی ها خدشه دار نشود .!

2-شروع شتابزده طرح با محدودیت  جغرافیایی انجام شد که حق انتخاب پزشک مورد نظر را از مردم سلب نمود  و این امر  یکی از اهداف طرح که پاسخ به انتظارات معقول مردم می باشد رازیر سوال برد و باعث شد که سطح مراجعه مردم برای تعویض پزشک خانواده  افزایش یابد و این مساله به نوبه خود موجب سرگردانی مردم و هدررفتن وقت و انرژی آنان و پزشکان گردید .

3-یکی از موارد بارز عدالت در سلامت ، تجمیع بیمه ها و تحت پوشش قراردادن افراد بدون بیمه است اما متاسفانه این موارد نیز در اجرا مورد توجه قرار نگرفت و همچنان شاهدیم که افراد بدون پوشش بیمه ای وجود دارند که متحمل هزینه های زیاد درمانی میگردند ولی درمقابل افرادی نیز هستند که دارای چند دفترچه بیمه می باشند و همچنین عدم ورود بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح و بانک ، شرکت نفت و... در این طرح و عدم تجمیع بیمه ها ، یک نوع دوگانگی در برخورد با بیماران وجود داشته که هدف اصلی طرح یعنی عدالت در سلامت و کاهش نابرابری بین گروه مرفه و مستمند جامعه را دور از دسترس قرار داده است !

4-کمبود نیروی انسانی در مراکز بهداشتی درمانی باعث بروز اختلال در ارائه خدمت به مردم    گردیده است و با توجه به جمعیت زیاد تحت پوشش این مراکز که باید خدمات بهداشتی دریافت کنند و نیز با عنایت به جمعیت محدود پزشک خانواده در این مراکز ، جمعیت تحت پوشش از دریافت خدمات درمانی از پزشکانی که در بخش دولتی فعال هستند محروم شده اند

5-جمعیت زیادی از مردم جهت دریافت خدمات درمانی به شهرهای مجاور یا استانهای دیگر مراجعه می نمایند با توجه به اینکه این طرح در سایر استانها اجرا نمی شود و دفترچه بیماران این استان ممهور به مهر پزشک خانواده است لذا این بیماران از دریافت خدمات بیمه ای محروم شده و در اکثر موارد کلیه هزینه های خود را بصورت آزاد پرداخت می نماید که این کاملا خلاف عدالت در سلامت است6

6-از آنجائیکه هر پزشک خانواده تنها یک جانشین دارد که آن هم در فاصله ای نسبتا دور با محل استقرار پزشک خانواده مستقر است، چنانچه پزشک خانواده حضور نداشته باشد بیماران باید با طی مسافتی به پزشک جانشین مراجعه نمایند که مزید بر مشکل بیماری  ناگزیرند مشکلات عدیده را تحمل کرده و در صورت مراجعه به سایر پزشکان باید هزینه آزاد پرداخت نمایند .

همچنین تک شیفت بودن پزشکان هم  باعث سرگردانی و سردرگمی بیماران در شیفت غیرکاری پزشک خانواده شده و موجب تحمیل هزینه های آزاد به آنان گردیده است.

7-با توجه به اشکالات و محدودیت های عمده این طرح بسیاری از پزشکان عمومی پیشکسوت و باسابقه کاری بالا در این طرح شرکت نکردند از آنجائیکه قرارداد قدیمی (f.f.s)کلیه پزشکان بصورت یک شبه و یک طرفه با یک sms از جانب سازمانهای بیمه گر لغو گردید این امر موجب گردید که بسیاری از مردم نتوانند به پزشکان مورد اعتماد خود که اغلب پزشک خانواده واقعی می باشند مراجعه نمایند و همچنین پزشکان فوق و سایر پزشکانی که در بخش های ستادی فعالیت دارند و حتی پزشکان متخصص و فوق تخصص و پزشکان دوم مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان جوان طرحی نمی توانند از مهر خود برای دریافت نسخ دارویی خود و خانواده ! استفاده نموده وبایدبه همکاران دیگری که در طرح پزشک خانواده مشارکت دارند مراجعه نمایند و این هم  باعث مشکلات عدیده شده و باشأن جامعه پزشکی همخوانی ندارد ! ضمن اینکه مشکلات معیشتی نیز برای  همکاران بوجود آورده است طبق آمار غیر رسمی نظام پزشکی از حدود 500 پزشک عمومی ساکن ساری ، تنها حدود 70 نفر آنها حق استفاده از مهر خود را دارند و مابقی حتی برای خانواده درجه اول (پدر مادر-فرزند همسر) و حتی خودشان حق تجویز نسخه ندارند!!!

8-فقدان سیستم ارجاع و عدم تغییر در نحوه دسترسی به پزشکان متخصص و فوق تخصص درمواردی باعث افزایش هزینه ها نسبت به قبل از اجرای طرح شده و مشکلات فراوانی برای بیماران فراهم کرده بطوریکه در اغلب موارد میزان پرداختی مردم نسبت به قبل ازاجرای طرح افزایش چشمگیری داشته است .

9-عدم تعهد بیمه ها در قبال برخی اقلام دارویی و خدمات تشخیصی که توسط پزشکان خانواده در خواست میگردد و اجبار بیماران به پرداخت هزینه آزاد علی رغم استفاده از دفترچه های بیمه !

10- اجبار به مشارکت در طرح درمراکز بهداشتی درمانی و کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز و اجبار به ارائه خدمات درمانی موجب مختل شدن بسیاری از امور بهداشتی گردیده است .

11- اغلب پزشکان خانواده تنها درمانگرانی هستند که فقط نقش الصاق مهر بر روی برگه های دفترچه را دارا می باشند و نتوانسته اند  نقشی درتامین و حفظ و ارتقای سلامت خانواده ها ایفا کنند و هیچ  نقشی در برنامه بهداشتی خانواده ها ندارند و آمار مراجعه بیماران به پزشک دارای مهر   پزشک خانواده و پزشکان عمومی خارج از این طرح ، موید این حقیقت تلخ  زیان آور است .

12-بیمه تامین اجتماعی تعهدات خدمات درمانی را به بیمه شدگان خود در بخش درمان رایگان چنانچه بیماران نزد پزشکان خانواده خارج از سیستم آنان ثبت نام کرده باشند ارائه نمیدهد که این هم موجب سرگردانی مردم و نارضایتی بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی گردیده که اغلب از اقشار آسیب پذیر جامعه می باشند.

13-جایگاه بیمه های تکمیلی نامشخص بوده و موجب بی اعتمادی مردم و سردرگمی آنان شده است.

14-در حالیکه همچون تمام شئونات زندگی ، تنها مشکل مردم مازندران در امور درمان مشکل اقتصادی بود و با عنایت به گفته های پیشین ، مسئله اقتصاد درمان بخصوص در سطح تخصصی و فوق تخصصی ، پاراکلینیک و بستری نه تنها حل نشده بلکه دربسیاری موارد شدت نیز یافته است ، این طرح تنهاباعث به هم ریختن نظم موجود در سیستم سلامت و تغییر فرهنگ سلامت مردم استان شده که پیش ازاین به حضور بخش دولتی و خصوصی بسیار قوی و کارآمددر تمام کشور شهره بوده است.

متاسفانه این تغییر فرهنگ که تنها طی یک سال اخیر شکل گرفته ، شاید در صورت ادامه وضعیت موجود ، نیازمند تلاش مضاعف برای اصلاح آن باشد. از آنجائیکه هدف برنامه دولت محترم تدبیر و امید ، تامین حفظ و ارتقای نظام شبکه های بهداشتی و درمانی کشور اعلام شده است ،اگرچه پزشک خانواده شهری میتواند ابزار مناسبی برای دستیابی به بخشی از اهداف فوق درمناطق شهری باشد ولی برنامه ریزی ضعیف و اجرای نامناسب  با توجه به شواهد علمی و تجربیات سایر کشورهای موفق و عدم تامین زیرساخت های لازم  ، بنا به  اعلام مسئولین محترم ضررهای فراوانی به نظام سلامت استان وارد آورده است .

با توجه به جمیع جوانب بنظر می رسد از آنجائیکه اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در استان مازندران در وضعیت کنونی به هیچ وجه نتوانسته است اهداف از پیش تعیین شده را تامین نماید و موجب بروز مشکلات عدیده برای مردم و پزشکان شده است لازم است ضمن تلاش جهت رفع مشکلات فوق، طرح موقتا تعلیق گردد و ضمن برقراری قراردادهای قبلی (ffs) توسط سازمانهای بیمه گر مشکلات بهداشت و درمان مردم فهیم استان به حداقل برسد تا پس از رفع نواقص موجود بصورت یکسان همانند سایر استانها و بصورت همزمان اجرا گردد و مردم مازندران ناچار به  تحمل مشکلات فراوان و کمر شکن نشده و تصور نکنند که دچار یک تبعیض بزرگ نسبت به سایر مردم کشور شده اند .

 

جمال باقری

رئیس شورای اسلامی شهر ساری